en fa
en fa

اخبار و مقالات

آزمون فشار لوله های فاضلابی نصب شده

 روش آزمون عدم نشتی لوله های فاضلابی می بایست برمبنای استفاده از هوا (روش L ) و یا با استفاده از آب (روش W) صورت پذیرد.

آزمون لوله های فاضلابی شامل دو قسمت می باشد که قسمت اول قبل از پر نمودن مصالح در کنار و دور لوله است و تست نهایی بعد از تثبیت لوله و برداشتن تکیه گاههای ترانشه میباشد
روش آزمون عدم نشتی لوله های فاضلابی می بایست برمبنای استفاده از هوا (روش L ) و یا با استفاده از آب (روش W) صورت پذیرد، که در شکل ۱ شکل۲ به صورت فلوچارت توضیح داده شده است.
در صورت وجود آبهای زیر زمینی تا ارتفاع تاج لوله در هنگام آزمون، می بایست تمهیداتی جهت تخلیه آب توسط وسایلی مانند پمپ های کف کش فراهم شود.
آزمون بر روی منهول ها و دریچه های بازدید می بایست توسط آب و روش W صورت پذیرد. آزمون منهول ها و دریچه های بازدید باهوا و روش L می تواند خطراتی را برای کارکنان در بر داشته باشد. در صورتی که در قوانین ملی و محلی محدودیتی نباشد، توصیه می شود که برای منهول ها با قطر شفت کوچکتر از ۱۲۵۰ میلیمتر و دریچه های بازدید فقط از آزمون هوا و روشهای LA یا LB استفاده کرد.
همچنین در انجام آزمون ها می توان بدون محدودیت، تعداد مورد توافق اصلاحات و تکرار آزمون در هنگام مشاهده نقیصه در نتیجه انجام داد .
 آزمون با هوا و روش L
زمان آزمون خطوط لوله بدون منهول ها و دریچه های بازدید متناسب با سایز اسمی لوله ها و روشهایLC LB ، LA و LD در جدول ۱ آمده است. روش آزمون می بایست توسط کارفرما یا طراح انتخاب گردد. همچنین می توان از درپوش های انتهایی و یا توپی های اند جهت جلوگیری از ایجاد خطا در آزمون و هوابند بودن قطعات استفاده نمود.
انجام آزمون با هوا می تواند خطراتی را برای کارکنان در پی داشته باشد. انتخاب فن ازمون می بایست با توجه به مخاطرات احتمالی برای کارکنان و خط لوله تحت فشار انتخاب گردد. همچنین توصیه های ایمنی مقررات ملی می بایست مورد توجه قرار گیرد
در ابتدا یک فشار هوا اوليه به میزان ۱۰ درصد بیشتر از فشار آزمون درخواستی P_o به مدت زمان حدود ۵ دقیقه اعمال شود فشار آزمون سپس می بایست به فشار آزمون تعیین شده در جدول  ۱ بر اساس روشهای LC LB ، LA و LD رسانده شود در صورتی که افت فشار اندازه گیری شده بعد از زمان آزمون از فشار آزمون ΔP معین شده در جدول ۱ کمتر باشد خط لوله مورد تأیید است.
ادوات مورد استفاده در اندازه گیری افت فشار می بایست دارای دقت اندازه گیری ۱۰ ± درصدΔP باشند و وسایل اندازه گیری زمان می بایست دارای دقت اندازه گیری ۲/۵ ± ثانیه باشند .

 شکل 1 .فلوچارت آزمون روش L

جدول 1 - فشار آزمون ، افت فشارهای مجاز و زمان آزمون جهت انجام آزمون با هوا

در صورت وقوع نقیصه در یک یا چند آزمون هوا، توصیه می گردد آزمون آب انجام پذیرد و نتیجه آزمون آب به عنوان نتیجه نهایی آزمون پذیرفته شود. برای منهول و دریچه های بازدید زمان آزمون می بایست نصف زمان آزمون خط لوله با سایز متناظر باشد. شرایط آزمون می بایست مانند جدول ۱ صورت پذیرد. آزمون فشار منفی (خلا) نیز می تواند در صورت انجام تمهیداتی در طراحی انجام شود.

در مقاله بعد به آزمون با آب و روش W خواهیم پرداخت.

اتصالات جوشی فاضلابی

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi