en fa
en fa

اخبار و مقالات

کانال ها  و مجاری پلی اتیلن (بخش اول)

کانال ها و مجاری پلی اتیلن (بخش اول)

هدف کلی کانال یا مجرا، فراهم آوردن مسیر عبوری تمیز و محافظت شده برای یک کابل، یا یک مجرای کوچک‌تر که گاهی به آن کانال داخلی  می‌گویند، می‌باشد.

کانال ها  و مجاری پلی اتیلن

هدف کلی کانال یا مجرا، فراهم آوردن مسیر عبوری تمیز و محافظت شده برای یک کابل، یا یک مجرای کوچک‌تر که گاهی به آن کانال داخلی می‌گویند، می‌باشد. پیشرفت تکنولوژی کابل‌ها و هزینه زیاد تعمیر کابل‌های حساسی مثل کابل‌های فیبر نوری باعث شده که حفاظت از آن‌ها در یک مجرای محافظت شده، بر دفن مستقیم آن‌ها ارجعیت داشته باشد. مجاری پلی‌اتیلنی، از کابل‌های شکننده‌ای مثل فیبرهای نوری و کابل‌های هم‌مرکز محافظت مکانیکی به عمل آورده و آن‌ها را در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حتی در برخی موارد، حیوانات، حفظ می‌نماید. علاوه بر این، وجود یک مسیر عبور دائمی که بواسطه وجود مجرا، مهیا شده است، انجام پروژه‌های جایگزینی یا نصب کابل‌ها یا کانال‌های اضافی در آینده را تسهیل می‌کند.
ساخت مجاری مدفون در دهه 1960، از کاشی‌های سفالی، بتن مسلح و آزبست به مواد پلاستیکی تحول یافت. در ابتدا از PVC استفاده می‌شد، اما در نهایت این پلی‌اتیلن بود که به دلیل مزایای ممتازش در زمینه گزینه‌های نصب، تطبیق پذیری و استحکام، به عنوان ماده مورد نظر برای چنین اهدافی، مورد استفاده قرار گرفت.
مجاری پلی‌اتیلنی را می‌توان با روش‌های مختلفی زیر زمین نصب نمود که از آن جمله عبارت‌اند از روباز ، شخم زنی ، ترانشه زنی پیوسته و حفاری جهت دار. همچنین، انعطاف‌پذیری و در دسترس بودن آن (لوله پلی‌اتیلن) در طول‌های بلند، موجب تسهیل نصب آن در کانال‌ها و مجاری قبلی بعنوان کانال داخلی شده است. علاوه بر این‌ها، مجاری پلی‌اتیلنی، گزینه‌های هوایی و رو زمینی زیادی را برای طراح و نصاب فراهم می‌کنند.

 

ویژگی‌های فنی مجرا


در صنایع، از ویژگی‌های فنی زیر برای تولید مجراها و مسیرها استفاده شده است:
• مجراهای مخابراتی - استاندارد ASTM F2160 تحت عنوان ویژگی‌های فنی استاندارد مجراهای ساخته شده از لوله‌های پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) تک جداره بر اساس قطر بیرونی (OD) کنترل شده.
• مجراهای انتقال قدرت -استاندارد ASTM F2160 تحت عنوان ویژگی‌های فنی استاندارد مجراهای ساخته شده از لوله‌های پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) تک جداره بر اساس قطر بیرونی (OD) کنترل شده.
• مجرای پلاستیکی انتقال برق ساخته شده از پلی‌اتیلن با دیواره نرم و قابل کویل (مارپیچ) شدن NEMA TC7
• مجاری الکتریکی -UL 651A نوع EB و یک مجرای PVC سخت و مجرای پلی‌اتیلنی
-UL 651B مجرای پلی‌اتیلنی با طول پیوسته.
• مسیرهای نوری -UL 2024 مسیر عبور کابل فیبر نوری


کاربردها


مجاری پلی‌اتیلنی دو صنعت مادر را تغذیه می‌کنند: مخابرات (تلفن، تلویزیون کابلی، نقل و انتقال داده‌ها) و برق (انتقال قدرت).
در صنایع مخابراتی، مزیت استفاده از فیبر نوری به واسطه ظرفیت‌های بالای انتقال داده توسط آن و بویژه ظهور اینترنت، تأثیر زیادی بر جامعه داشته است. در خدمات ارتباطات مخابراتی (تلفن، انتقال داده) از کابل‌های فیبر نوری در کنار کابل‌های مسی سنتی استفاده می‌شود. در خدمات تلویزیون کابلی (CATV) نیز استفاده از فیبر نوری در کنار کابل‌های هم‌محور (یا به عنوان جایگزینی برای آن‌ها) به سرعت در حال گسترش است. این روند به سمت استفاده از کابل‌های فیبر نوری، باعث احساس نیاز به محافظت بیشتر از آن شده است چرا که این مواد نسبت به رطوبت و تنش‌های مکانیکی، بسیار حساس می‌باشند. بروز آسیب به کابل‌های فیبر نوری می‌تواند بسیار پر هزینه باشد و بصورت اختلال در خدمات و تحمیل هزینه‌های جایگزینی، خود را بروز دهد. همچنین، این نوع از کابل‌ها در قطعاتی بسیار طولانی و یک تکه نصب می‌شوند که این امر نیازمند تأمین مسیری تمیز و محافظت شده و همچنین سیستمی بدون نشتی به منظور نصب آن‌ها با کمک باد (دمشی ) است. علاوه بر فیبرهای نوری، کابل‌های هم‌محور هم بهبودهایی در زمینه افزایش پهنای باند داشته‌اند که این پیشرفت‌ها باعث حساسیت مکانیکی بیشتر آن‌ها شده است.


یکی از الزامات اساسی در صنایع برق، بدون قطعی نگهداشتن سیستم است چرا که تحمل قطع برق توسط مشتریان و شرکت‌ها، کمتر از تحمل اختلالات تلفن و تلویزیون کابلی توسط ایشان است. اگرچه تعداد زیادی از سیستم‌های انتقال برق با دفن مستقیم، برای طول عمری بین 30 تا 40 سال طراحی شده‌اند، لیکن آن‌ها در معرض عوامل خارجی از جمله پارگی توسط سنگ‌ها، هستند و اغلب نیازمند انجام تعمیرات پی در پی می‌باشند. در اینگونه کاربردها، ایجاد مجراها بدلیل بهینه سازی محافظت از کابل‌های انتقال قدرت در حال کسب محبوبیت بیشتری نسبت به دفن مستقیم است، اما باید توجه داشت که این مجراها باید بصورت پیوسته بوده و انجام تعمیرات فوری را مقدور بسازند. از مجراهای پلی‌اتیلنی در جایگذاری هر دو نوع کابل اصلی (از اداره برق به ترانسفورماتور) و فرعی (از ترانسفورماتور به استفاده کننده نهایی) استفاده می‌شود. در برخی از این تأسیسات، کابل‌های فیبر نوری در کنار کابل‌های برق جایگذاری شده‌اند تا به حسگرهای نمایش بار شبکه برق متصل شوند.

 

برای اطلاع از قیمت روز لوله اینجا کلییک کنید.

لوله پلی اتیلن پلی اتیلن چرا لوله پلی اتیلن ؟ مزایای لوله پلی اتیلن اتصالات پلی اتیلن اتصالات پیچی پلی اتیلن لوله پلی اتیلن تک جداره آبرسانی لوله پلی اتیلن تک جداره گازرسانی لوله پلی اتیلن چند لایه لوله زهکشی لوله استیل اتصالات جوشی پلی اتیلن دستورالعمل اتصال لوله های پلی اتیلن تعمیرات پلی اتیلن

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi