en fa
en fa

News and Articles

  • Home
  • Blog
  • کاربرد لوله پلی اتیلن ، حمل لوله پلی اتیلن بخش اول
کاربرد لوله پلی اتیلن ، حمل لوله پلی اتیلن بخش اول

کاربرد لوله پلی اتیلن ، حمل لوله پلی اتیلن بخش اول

وقتی یک سیستم لوله‌کشی پلی‌اتیلن به منظور کاربردی خاص انتخاب گردید و مورد طراحی قرار گرفت، این طرح بوسیله تهیه لوله، اتصالات و سایر دستگاه‌های مورد نیاز، نصب سیستم و قراردهی آن در جریان کار، اجرایی می‌شود. 

 

هدف

وقتی یک سیستم لوله‌کشی پلی‌اتیلن به منظور کاربردی خاص انتخاب گردید و مورد طراحی قرار گرفت، این طرح بوسیله تهیه لوله، اتصالات و سایر دستگاه‌های مورد نیاز، نصب سیستم و قراردهی آن در جریان کار، اجرایی می‌شود. در نصب لوله، افراد و ماشین آلات متحرکی جهت جابجایی، سر هم بندی، نصب، بازرسی و امتحان کردن سیستم لوله‌کشی دخیل هستند. هرگاه ماشین آلات متحرک، بخش‌های لوله‌ای و افراد، درگیر ساخت و ساز سیستم‌های لوله‌کشی شوند، ایمنی باید جزء اولویت‌های اصلی باشد. این فصل برخی از ملاحظات ایمنی، بازرسی و آزمون‌های مرتبط با نصب لوله‌های پلی‌اتیلن، قرار دادن سیستم نصب شده در جریان کار، و عملکرد سیستم لوله‌های پلی‌اتیلن را ارائه می‌کند.

اگرچه عبارات هشدار دهنده‌ای در این فصل ارائه شده‌اند، اما نباید فرض شود که این فصل تمامی نمونه‌های قابل استفاده کاربردهای محصولات، بازرسی‌ها، آزمون‌ها و یا سازه‌ها و یا همه پیش نیازهای ایمنی لازم را برای حفاظت از افراد و دارایی‌ها تشریح می‌کند. این وظیفه کاربران این فصل، نصب کنندگان، بازرسان و اپراتورهای سیستم‌های لوله‌کشی است که نسبت به وضع مقررات ایمنی و محیط زیستی مناسب اقدام نمایند، و میزان کاربردی بودن حد و حدود مشخص شده در مقررات را پیش از هرگونه استفاده، نصب، بازرسی، آزمایش و یا عملکرد سیستم‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلن مشخص کنند.

مقدمه

نصب سیستم‌های لوله‌کشی عموماً با تخلیه بار و انبار موقت لوله‌ها، اتصالات و سایر کالاهای مورد نیاز سیستم آغاز می‌شود. پس از آن نوبت به سرهم کردن و نصب می‌رسد، سپس سیستم باید آزمایش شود و نهایتاً جهت کار، تحویل شود. برای حصول اطمینان از مطابقت تأسیسات با ملزومات فنی مورد نظر و اینکه سیستم تکمیل شده قابلیت عملکرد تحت شرایط طراحی را دارد، بازرسی‌ها و آزمایش‌های مختلفی ضمن فرآیند نصب صورت می‌پذیرد. باید در زمان انتخاب، طراحی و نصب سیستم‌های لوله‌های پلی‌اتیلن از خدمات مهندسی حرفه‌ای و نصاب‌های تأیید شده (دارای گواهینامه) بهره برد.

محصولات لوله‌های پلی‌اتیلن، سیستم‌هایی متشکل از لوله‌ها و اتصالات یکپارچه هستند که برای طیف وسیعی از کاربردهای تجاری، شهری، ابزاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های پلی‌اتیلن را می‌توان زیر خاک دفن کرد، روی سطح خوابانید یا روی سطح دریاچه‌ها و یا رودخانه‌ها شناور نمود.

محصولات لوله‌های پلی‌اتیلن از قطری برابر با یک چهارم اینچ (6 میلی متر) تا 120 اینچ (3050 میلی متر) و تحت استانداردهای کاربردی صنعتی (استانداردهای ASTM، AWWA و غیره) برای استفاده در کابردهای تحت فشار و بدون فشار ساخته می‌شوند. همچنین اتصالات پلی‌اتیلنی، سازه‌های سفارشی مشتری، سازه‌ها و دستگاه‌های ویژه، برای کاربردهای پرفشار، کم فشار و بدون فشار در دسترس هستند.

معمولاً لوله‌های پلی‌اتیلن اکسترود شده، دارای دیواره‌هایی همگن و سطوح داخلی و خارجی صافی هستند. لوله‌های پروفیلی با اکسترود یک پروفیل حول یک لوله که حول محور خود می‌چرخد، تولید می‌شوند. این لوله‌ها سطح داخلی صافی دارند اما سطح خارجی آن‌ها ممکن است صاف و یا پروفیلی باشد.

اتصالات، سازه‌های سفارشی، تانکرها و منهول ها برای استفاده در کاربردهای پرفشار، کم فشار و بدون فشار ساخته شده‌اند. اتصالات کوچک‌تر معمولاً با استفاده از تزریق، قالب گیری شده‌اند. اتصالات بزرگ، سازه‌های مونتاژی، تانکرها و منهول ها در کارخانه سازنده مونتاژ می‌شوند. معمولاً تکنیک‌های اتصال گرمایی بکار رفته برای مونتاژ، قابلیت سازه برای تحمل فشار را با محدودیت مواجه می‌کند. به طورکلی سرهم کردن سازه‌های پیچیده در محل نصب (عملیات)، روش صحیحی نیست.

لوله‌های پلی‌اتیلن در محل کاربرد

بعد از طراحی و تعیین مشخصات سیستم لوله‌کشی، اجزای آن می‌بایست تدارک دیده شوند. معمولاً مدیر پروژه و مأمور خرید برای دسترسی به موقع به قطعات مورد نیاز در مراحل پیشرفت کار همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

بسته بندی به منظور نقل و انتقال تجاری

اتصالات، قطعات مونتاژی و لوله‌های پلی‌اتیلن توسط باربری‌های تجاری که مسئولیت آن‌ها را از زمان ترک محل کارخانه سازنده تا زمان تحویل آن‌ها به گیرنده بر عهده دارند، صورت می‌پذیرد. اتصالات قالب گیری شده و قطعات مونتاژی و اجزای کوچک معمولاً در کارتن بسته بندی می‌شوند. سفارشات بزرگ را ممکن است در پالت قرار دهند. قطعات مونتاژی بزرگ ممکن است نیاز به بسته بندی سفارشی داشته باشند. نقل و انتقال تجاری را بسته به نوع بسته بندی می‌توان با سرویس پست و یا توسط باربری‌های تجاری در درون ون‌های سرپوشیده و یا تریلی‌های کفی به انجام رسانید .                                                  .

شکل1. نمونه‌ای متداول از لوله‌های سیلو شده، بسته بندی شده و بارگیری شده در کامیون (تریلی 40 فوتی)

لوله‌های پلی‌اتیلن به شکل کلاف و یا شاخه (در طول‌های مختلف) تولید شده و روی تریلی‌های کفی به محل مورد نظر حمل می‌شوند. کلاف‌ها معمولاً به لوله‌هایی با قطر 6 اینچ یا کمتر محدود می‌شوند. ممکن است کلاف‌ها را بطور افقی بخوابانند و در بسته‌های چندتایی به یکدیگر ببندند، و یا بصورت کلاف‌های بزرگ عمودی تکی یا دسته‌ای از قرقره‌ها قرار داده شوند. لوله‌های شاخه‌ای در تعداد انبوه بسته بندی شده و یا بصورت نواری روی تریلر بارگیری می‌شوند. طول استاندارد لوله‌های اکسترود شده 40 فوت است؛ اما طول‌های کمتر و یا طول‌هایی به بزرگی 60 فوت یا بیشتر هم ممکن است با در نظر گرفتن محدودیت‌های حمل و نقل، تولید شوند. آنچه معمولاً تنظیمات بار مجاز را مشخص می‌کند، محدودیت‌های قانونی حمل و نقل در مورد طول، ارتفاع و عرض است. به بارهایی که از طول، ارتفاع و یا عرض مجاز تجاوز می‌کنند، کرایه بار بیشتری تعلق می‌گیرد. اگرچه لوله‌های پلی‌اتیلن سبک هستند، اما در مورد لوله‌هایی با ابعاد بلند و یا با دیواره‌های سنگین، ممکن است عامل وزن باعث ایجاد محدودیت در بارگیری شود. لوله‌های اکسترود شده با دیواره پروفیلی با قطر داخلی 96 اینچ (2438 میلی متر) و 120 اینچ (3048 میلی متر) از عرض کلی مجاز که برابر با 8 فوت است، تجاوز می‌کنند و در محدودیت‌های بارهای عریض قرار می‌گیرند.

شکل‌های 1 تا 3 نشان دهنده نمایی کلی از بارگیری و بسته بندی لوله‌های پلی‌اتیلن اکسترود شده متداول است. بارگیری و بسته بندی واقعی ممکن است با این تصاویر متفاوت باشد. در بارهای کفی تجاری معمولاً از «تو در تو گذاشتن» یا راندن لوله کوچک تر در داخل لوله بزرگ‌تر استفاده نمی‌شود زیرا اولاً خارج کردن لوله کوچک از درون لوله بزرگ در زمان تحویل بار در محل مورد نظر دشوار است، در ثانی تو در تو گذاشتن باعث افزایش وزن بار می‌شود و ثالثاً اکثر کفی‌ها فاقد لبه در هر دو طرف (فقط در یک طرف لبه دارند) بوده و نمی‌توانند از سُر خوردن و خروج لوله‌های تو در تو گذاشته شده، در هنگام شتاب گیری یا ترمز خودرو جلوگیری کنند. جایگذاری تو در تو را می‌توان در کانتینرهای کاملاً پوشیده‌ای که برای حمل و نقل به خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خوبی مورد استفاده قرار داد. گاهی می‌توان بسته‌هایی از تیوب‌های باریک را در داخل بسته‌هایی از لوله‌های بزرگ‌تری که به دور قرقره پیچیده شده‌اند قرار داد. بسته‌های تو در تو باید بسته بندی ویژه‌ای داشته باشند تا بتوان بسته‌های داخلی را از درون بسته‌های لوله بیرون کشید. دسته بندی لوله‌ها و تیوب‌ها باید متمایز و قابل شناسایی باشد. خارج کردن محصولات از داخل یکدیگر فقط باید بعد از تخلیه بسته‌های تو در تو از کامیون و قرار دادن آن روی زمین انجام شود.

                                                  

.

شکل2. نمونه‌ای از بارگیری لوله‌های افقی در بسته‌های انبوه

 

                                                

 

شکل3.  نمونه‌ای از بارگیری شاخه‌های لوله‌ها در حالت افقی یا صاف

هنگامی که بسته‌های کلافی لوله‌ها و جعبه‌های اتصالات با هم ارسال می‌شوند، کارتن‌های اتصالات در وسط کلاف‌ها قرار می‌گیرند. تانکرها، منهول ها، اتصالات بزرگ و قطعات مونتاژی سفارشی معمولاً مستقیماً روی تریلی‌های کفی بارگیری می‌شوند.

بازرسی در زمان دریافت

عدم دسترسی به برخی وسایل در هنگام نیاز بسیار خسته کننده و زمان بر هستند. یکی از مراحل اولیه مهم قبل از نصب سیستم لوله‌کشی، بازرسی محصولات دریافتی است. با کنترل کالاهای ورودی- به منظور اطمینان از اینکه قطعات دریافتی همان قطعاتی هستند که سفارش داده شده‌اند و اینکه آن‌ها در وضعیت مناسبی رسیده و آماده نصب هستند- می‌توان هزینه‌های ساخت و ساز را کمینه کرد و برنامه زمان بندی را حفظ نمود.

کنترل و بازرسی سفارش

وقتی سفارشی از راه می‌رسد، می‌بایست کنترل شود که آیا محصول دریافتی به مقدار مورد نظر و در شرایطی که برای نصب مناسب است، دریافت شده یا خیر. به این منظور از چندین سند استفاده می‌شود. سند سفارش خرید یا تأییدیه سفارش شامل لیستی از هر آیتم سفارش داده شده، شرح آن و مقدار مورد نیاز از آن است. بار ورودی در لیست بارنامه که همراه بار است، تشریح شده است. توضیحات و مقدارهای ذکر شده در لیست بارنامه باید با آنچه در سفارش خرید و یا تأییدیه سفارش آمده است، مطابقت داشته باشد.

شرکت باربری بارنامه‌ای را ارائه می‌کند که معمولاً شامل توضیحاتی درباره تعداد بسته دریافتی از محل کارخانه سازنده است. تأییدیه سفارش، لیست بسته‌ها و بارنامه، همگی باید با هم مطابقت داشته باشند. هر گونه مغایرتی می‌بایست مابین فروشنده، شرکت حمل و نقل و گیرنده مورد حل و فصل قرار گیرد. گیرنده باید برای هرگونه مغایرت، دستورالعملی برای حل و فصل داشته باشد.

به منظور تشخیص آنکه مشخصات بار ورودی به درستی در مدارک کاغذی قید شده است، هیچ راه جایگزینی بجز بازرسی چشمی وجود ندارد. محصولات بوسیله علامتگذاری هایی که روی هر یک از آن‌ها صورت گرفته، قابل شناسایی هستند. این علامات می‌بایست از نظر مطابقت با تأییدیه سفارش و لیست بارنامه کنترل شوند. تعداد بسته‌ها و شرح آن‌ها می‌بایست از نظر مطابقت با بارنامه بررسی شود.

بار باید قبل و در زمان تخلیه بار از نظر هر گونه عیب یا خرابی که ممکن است هر زمانی در طی جابجایی محصولات رخ داده باشد، بررسی شود. خرابی‌های واضح همچون بریدگی، سائیدگی، خراشیدگی، قُرشدگی ، پاره‌شدگی و سوراخ شدگی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. برای دریافت راهنمایی در مورد ارزیابی عیوب محصولات می‌بایست از کارخانه سازنده مشاوره گرفته شود. محصولات معیوبی که همچنان دارای خواص عملکردی محصول سالم هستند باید تفکیک شوند و برای یافتن راه حل با کارخانه سازنده بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

وقتی برای نصب لوله قرار است از جوش زینی استفاده شود، وجود دود گازوییل روی سطح خارجی لوله حائز اهمیت است، چرا که وجود آن ممکن است منجر به کاهش کیفیت جوش زینی اتصالات شود. برای جلوگیری مؤثر از تخریب دودی باید یا حداقل یک سوم ابتدای لوله‌ها را با پوشش برزنتی پوشاند، و یا از کامیون‌هایی با دود اگزوز کم استفاده کرد. در صورت نیاز به برزنت های ضد دود، باید آن‌ها را از قبل در محل آماده نمود تا بار پس از رسیدن، بوسیله آن‌ها پوشانده شود.

گزارش رسید و گزارش خرابی‌ها

راننده کامیون محموله از فرد تحویل گیرنده خواهد خواست تا بارنامه را امضا کند و تأیید نماید که بار با شرایط مناسبی دریافت شده است. هرگونه خرابی، بسته‌های جامانده و ... باید همان موقع در بارنامه قید شوند. مشکلات حمل و نقل از جمله خرابی، بسته‌های جامانده، مغایرت در اسناد باربری، محصولات نادرست (غیر از آنچه سفارش داده شده است) و غیره باید بلافاصله به تأمین کننده محصول گزارش داده شوند. ادعانامه‌های ترابری باید طی 7 روز تکمیل شوند.

آماده سازی محل

حمل و نقل و آماده سازی محصولات لوله‌های پلی‌اتیلن عموماً طبق مقررات ایمنی دولتی مثل OSHA در ایالات متحده یا CCOSH در کانادا صورت می‌پذیرد. افرادی که محصولات پلی‌اتیلنی را حمل و با آن‌ها کار می‌کنند، می‌بایست با مقررات ایمنی کاربردی وضع شده از سوی دولت آشنایی داشته باشند. اطلاعات بیشتر در مورد حمل و نقل و جابجایی لوله‌های پلی‌اتیلن، در نشریه «راهنمای کار با مواد» از مؤسسه PPI(1) و یا در توصیه‌های سازنده محصول درباره تخلیه و جابجایی بار، در دسترس است. در هر حال، مسئولیت حمل بار به محل و جابجایی ایمن آن همچنان به عهده افرادی است که حمل و نقل و جابجایی را به انجام می‌رسانند.

توصیه‌های کارخانه سازنده در مورد تخلیه و جابجایی بار معمولاً در زمان خروج بار از کارخانه به راننده کامیون تحویل می‌شود و از او خواسته می‌شود توصیه‌های تخلیه و جابجایی بار را در زمان تحویل بار، به فردی که در محل دریافت بار حضور دارد، ارائه دهد.

همواره مقررات ایمنی کاربردی وضع شده از سوی دولت و توصیه‌های کارخانه سازنده درباره تخلیه و جابجایی محصولات لوله‌های پلی‌اتیلن را در هنگام حمل و نقل یا جابجا کردن این محصولات، در نظر بگیرید. جابجایی ناایمن می‌تواتد به دارایی‌ها و یا تجهیزات آسیب رسانده و برای افراد حاضر در محل خطرناک باشد. در هنگام تخلیه بار، جابجایی لوله‌ها و اجزای آن‌ها، افراد غیر ضروری را از محل دور نگه دارید. همواره ببینید (به اطراف توجه کنید) و دیده شوید (در موقعیتی قرار بگیرید که در صورت نیاز به کمک، افراد دیگر شما را ببینند و به کمکتان بشتابند). همه افراد درگیر در تخلیه بار و جابجایی لوله‌های پلی‌اتیلن و اجزای آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که همه افراد دیگر را می‌بینند و توسط همه افراد دیگری که در تخلیه بار و جابجایی مشغول‌اند، دیده می‌شوند.

لوله پلی‌اتیلن، مستحکم، سبک وزن و انعطاف‌پذیر است. معمولاً در هنگام نصب، نیازی به تجهیزات بالابر پرقدرت نیست. لوله‌های با قطر کمتر از 8 اینچ (219 میلی متر) و وزن حدودی کمتر از 6 پوند بر فوت (9 کیلوگرم بر متر) را می‌توان بصورت دستی جابجا کرد. لوله‌های با قطر و وزن بالاتر، به تجهیزات جابجایی مناسبی جهت بلند کردن، جابجا کردن و پایین گذاشتن نیازمندند. لوله‌ها نباید روی هم انباشته شوند، پرتاب شوند، هل داده شوند و یا در داخل ترانشه کشیده شوند.

لوله‌های پلی‌اتیلن بلندی که با جوش گرمایی  لوله‌های کوتاه تر ساخته شده‌اند را می‌توان در حالت سرد، در محل نصب خم کرد. باید برای اطلاع از توصیه شرکت سازنده در مورد شعاع خمش لوله در محل نصب، با آن‌ها (شرکت سازنده) مشاوره کرد. معمولاً خم کردن در محل نصب شامل هل دادن یا کشیدن لوله تا شعاع خمش مورد نظر وسپس نصب مهار کننده‌های دائمی است مانند پرکردن اطراف لوله در زیر زمین با مواد پرکننده  که به منظور حفظ خمش ایجاد شده می‌باشد. در صورت استفاده از بلوک‌های موقت (برای ایجاد خمش)، باید به منظور جلوگیری از ایجاد بارهای نقطه‌ای روی لوله، آن‌ها را قبل از پرکردن مجدد، از محل برداریم.

نیروی قابل ملاحظه‌ای برای خمش لوله‌های بزرگ در محل نصب لازم است و در صورت لغزیدن ابزار نگهدارنده لوله و یا رها شدن ناخواسته لوله در زمان ایجاد خمش، لوله بصورت فنر مانند به حالت قبلی خود بر می‌گردد. هشدارهای ایمنی لازم برای خمش در محل نصب را ملاحظه کنید.

 

 

Contact us

9821 28422514+(10line phone)

mobail 09128592975


IPACO company address

Tehran, Marzdaran Boulevard,Ebrahimi St
Arash St.,Alvand 2 Alley, No. 5


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


working hours

Saturday to Wednesday
9:00 Morning to 18:00 afternoon
Thursdays
9:00 Morning to 18:00 afternoon
Fridays
It is closed

Orders will be shipped on Friday, Saturday

نماد اعتماد