en fa
en fa
فلنج لوله  واتصالات پلی اتیلن

فلنج

فلنج اتصال دهنده لوله ها؛شیرالات ودیگر تجهیزات مرتبط ؛به یکدیگر است و به صورت زوج بسته می شود و با قطعه ای به نام گسکت Gasket آب بندی میشود.

فلنج چیست؟

فلنج اتصال دهنده لوله ها؛شیرالات ودیگر تجهیزات مرتبط ؛به یکدیگر است و به صورت زوج بسته می شود و با قطعه ای به نام گسکت Gasket آب بندی می شود.

اجزاء تشکیل دهنده فلنج:

1.فلنج
2.گسکت: (یک درزگیر مکانیکی می ­باشد­که به­ گونه ­ای طراحی شده ­تا در فضای خالی بین دو شیء ­(اتصالات فلنجی)­ قرار گیرند.
3.پیچ های فلنج هایی: که به صورت قطعه دیسکی شکل می باشند که همیشه به صورت جفت به کمک پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر متصل می سازد.

انواع فلنج از لحاظ جنس:

فلنجهای آهنی:

نوعی از اتصال دهنده های شیر آلات ، لوله ها و دستگاه ها به یکدیگر در صنعت فلنج نامیده میشود که کاربرد های فراوانی دارد. فلنچ ها نمونه ای از ابزار الات می باشند که به صورت قطعات دیسکی شکل بوده و با استفاده از پیچ و مهره قطعات را به هم متصل نموده و برای انواع فشارها مناسب می باشد. این نوع اتصالات برای تمام خطوط انتقال برای هرنوع سیالی گاز و یا مایع مناسب بوده و باعث ارتباط شیر آلات با لوله ها میشود. فلنچ ها بر اساس ساختار و ظاهر، جنس بدنه و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند. فلنچ های فولادی و انواع آلیاژ های آن، فلنج های استیل، چدن نمونه ای از جنس های فلنج ها می باشد. فلنج ها با توجه به فشاری که میتوانند تحمل کنند به کلاس های مختلف طبقه بندی میشوند. مثلا فلنج های فولادی و آلیاژ های آن فشارهای 150 تا 2500 پی سی آی را میتوانند تحمل کنند. فلنج با سطح ساده، فلنج با سطح برجسته، فلنج گلو دار جوشی، فلنج کور، فلنج لبه کار، فلنج روکار نمونه ای از فلنج ها بر اساس ساختار و ظاهر می باشد.

لوله و اتصالات پلی اتیلن

 


فلنج های پلی اتیلن:

لوله پلی اتیلن|فروشگاه لوله و اتثالات پلی اتیلن

 

دامنه کاربرد فلنج ها در لوله کشی (piping) به عنوان یکی از اجزای اتصالات (Fittings)،که معمولا در تغییر مسیر یا تغییر قطر لوله استفاده می‌شوند، می‌باشد.فلنج ها معمولا توسط فرآیندهای ریخته گری ،ماشین کاری قطعات یا قالب گیری تولید می‌شوند.
فلنج‌ها یکی از اتصال دهنده‌های لوله‌ها، شیر آلات ودستگاه‌ها به یکدیگر می‌باشد.آب بندی بین دو فلنج توسط واشری (Gasket) که در بین آنها قرار داده می‌شود انجام می‌گیرد.

فلنج ها از لحاظ کاربرد به دسته های مختلف سطح ساده، سطح برجسته، حلقه مشترک، نرو ماده، صفحه شیاردار و.... تقسیم می شود که به توضیح در مورد کاربرد، ساختار ، مقدار مقاومت آن ها ، اشکال مختلف و نوع کاربری تک تک هرکدام از آن ها پرداخته می شود.
فلنج با سطح ساده: (FLAT FACE) (FF)در این فلنج ها هنگامی که اتصال انجام می شود سطح دو فلنج مورد استفاده باید صاف باشد کاربرد اصلی آن زمانی است که برای سیستم از دو فلنج استفاده می کنیم ویا اتصالات آبی که به وسیله ریخته گری ساخته شده اند است. معمولا فلنجهای چدنی و یا فولادی که در فشارهای کم کاربرد دارند از این نوع ساخته می شوند.

 

فلنج با سطح برجسته: (Raised face)

 

در این نوع فلنج‌ها سطح فلنج که در مقابل فلنج دیگر قرارگرفته و بر روی آن لایی قرار داده می‌شود نسبت به سطح کلی فلنج برجسته تر ساخته می‌شود. بر اساس استاندارد مقدار برجستگی در تمام اندازه‌ها برای کلاس‌های ۱۵۰و ۳۰۰ برابر 1.6mm وکلاس‌های بالاتر برابر 6.4mm می‌باشد. در قسمت برجستگی ممکن است سطح کاملاً صیقلی (smooth finish) یا دارای شیار (serrated finish) باشد واین شیارها به‌صورت هم مرکز ویا حلزونی می‌باشد که روش ساخت آن در استاندارد (mss-sp-۶) مشخص گردیده‌است (معمولاً عمق شیارها 0.4mmوفاصله آن از هم 0.8mmمی‌باشد)

 

فلنج نر وماده: (Male & Female)

 

صفحه این نوع فلنج‌ها که به صورت جفت وجود دارد یکی دارای برآمدگی به ارتفاع 6.4mm و دیگری تو رفتگی به عمق 5mm می‌باشد.
فلنج با صفحه دارای زبانه و شیاردار :(Tongue & Groove facing)
این نوع فلنج نیز به صورت جفت وجود دارد و همانند فلنج نر و ماده بوده با این تفاوت که قطر داخلی زبانه و شیار تا سوراخ فلنج (مسیر جریان) ادامه ندارد و بنابراین لایی (gasket) را روی قطر داخلی و خارجی خود نگه می‌دارد و همین باعث می‌شود لایی (gasket) از خوردگی و فرسودگی محفوظ بماند. ساختمان زبانه و شیار مینیمم سطح لایی نوع مسطح را ایجاب می‌کند و بنابراین تحت فشار پیچها کمترین بار و ماکزیمم راندمان اتصالی (joint efficiency) ممکنه برای لائی‌های مسطح را خواهد داشت. دراین نوع اتصال میزان برآمدگی زبانه ۶٫۴mm و میزان عمق شیار برابر ۵mm می‌باشد.

اطلاعات نوشته شده بر روی فلنج:

مطابق استاندارد، مشخصات فلنج که شامل موارد ذیل می‌باشد باید بر روی فلنج حک گردد:
۱-نام تجاری تولید کننده فلنج
۲-سایز اسمی لوله
۳-مقدار فشار قابل تحمل توسط فلنج که همان کلاس فلنج است.
۴-شکل سطح فلنج
۵-سوراخها
۶-مواد تشکیل دهنده فلنج و یا متریال آن که طبق استاندارد ASTM نوشته می‌شود.
۷-شماره یا کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی فلنج.

لوله پلی اتیلن پلی اتیلن اتصالات پلی اتیلن لوله فولادی لوله استیل اتصالات دندهای پلی اتیلن اتصالات جوشی پلی اتیلن اتصالات فولادی اتصالات گالوانیزه

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi