en fa
en fa

اخبار و مقالات

چرا لوله پلی اتیلن ؟ بخش دوم

چرا لوله پلی اتیلن ؟ بخش دوم

مزایای ساختاری لوله های پلی اتیلن خواصی مانند وزن کم، انعطاف‌پذیری و اتصالات کاملاً عایق شده و بدون نشتی، مجموعاً روش‌های نصب مقرون به صرفه و منحصر به فردی را فراهم می‌کند که با سایر مواد امکان پذیر نیستند.

• مزایای ساختاری

- خواصی مانند وزن کم، انعطاف‌پذیری و اتصالات کاملاً عایق شده و بدون نشتی، مجموعاً روش‌های نصب مقرون به صرفه و منحصر به فردی را فراهم می‌کند که با سایر مواد امکان پذیر نیستند. در بسیاری از تأسیسات، روش‌های نصبی همچون حفاری جهت‌دار افقی، نوسازی لوله با استفاده از ترکاندن لوله قدیمی ، اسلیپ لاین ، حفر و جایگذاری، و نصب لوله هابصورت نیمه شناور یا شناور، می‌توانند به طرز چشم گیری ساخت و ساز را تسهیل نموده و موجب صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه شوند. نصب سیستم‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلن با وزنی در حدود یک هشتم لوله‌های هم اندازه فولادی و با استفاده از اتصالات بدون نشتی یکپارچه و سازگار با شرایط مختلف کاری، ساده تر است و به تجهیزات سنگین بالابر نیاز ندارد. لوله‌های پلی‌اتیلن در اندازه استاندارد 50 فوت یا بیشتر تولید و در قطرهایی از 6 اینچ و بیشتر به صورت کلاف‌های بزرگ پیچیده می‌شوند. در برخی از قطرهای خاص، کلاف‌هایی با طول بیش از 1000 متر در دسترس هستند. لوله‌های پلی‌اتیلن ضربه را بویژه در شرایط آب و هوایی سرد که سایر لوله‌‌ها امکان ترک و شکست دارند- بسیار بهتر از لوله‌های PVC تحمل می‌کنند. از آنجاییکه اتصالات پلی‌اتیلن جوش خورده با جوش لب به لب به اندازه لوله استحکام دارند، می‌توان روی زمین آن‌ها را در طول بسیار زیاد به هم متصل نموده و سپس مستقیماً در ترانشه جای داد و یا با استفاده از حفاری جهت‌دار در مسیر چاه کشید و یا در فرآیند بازسازی لوله استفاده کرد. لازم به ذکر است شرایط محل ساخت و ساز تأثیر بسزایی در انتخاب روش نصب دارد.


• دوام- تأسیسات لوله‌های پلی‌اتیلن به دلیل خواص فیزیکی لوله، اتصالات بدون نشتی و کاهش هزینه‌های نگهداری، مقرون به صرفه هستند و در طولانی مدت کم هزینه تر هستند. صنایع لوله‌های پلی‌اتیلن، عمر مفید این لوله‌‌هارا به شرط اینکه سیستم لوله‌کشی به درستی طراحی و نصب شده باشد و طبق نمونه‌های منتشر شده صنعتی و پیشنهادات شرکت سازنده لوله مورد استفاده قرار بگیرد، به طور متوسط بین 50 تا 100 سال تخمین می‌زنند. این ماندگاری و طول عمر زیاد باعث نوعی صرفه جویی در هزینه تعویض این لوله‌ها می‌شود. در سیستم‌های لوله‌های پلی‌اتیلن که به درستی طراحی و نصب شده‌اند، نیاز اندکی به نگهداری مستمر وجود دارد. لوله پلی‌اتیلن در برابر اغلب مواد شیمیایی متداول مقاوم بوده و مستعد خطر خوردگی گالوانیک و یا الکترولیز نیست.

• بازده هیدرولیکی -از آنجا که سطح داخلی لوله پلی‌اتیلن خالی از هرگونه زبری است، این لوله‌‌هادر رده «لوله‌های صاف » قرار می‌گیرند، گروهی که کمترین مقاومت در برابر جریان سیال را ایجاد می‌کند. در کاربردهای آبی، فاکتور C هازن ویلیامز برابر با 150 است و در طول زمان تغییر نمی‌کند. در سایر جنس لوله‌ها، فاکتور C با گذشت زمان و در اثر خوردگی، بادکردگی و یا ایجاد بافت‌های زنده (ایجاد خزه‌ها،...) به شدت کاهش می‌یابد. لوله‌های پلی‌اتیلن بدون خوردگی، بادکردگی و یا رشد بافت‌های زنده، صافی سطح داخلی و قابلیت‌های جریانی خود را حفظ کرده و بازده هیدرولیکی سیستم را در طول عمر مورد نظر طراحی، تضمین می‌کند.


• مقاومت در برابر دما- بازه دمایی متداول عملکرد لوله‌های پلی‌اتیلن در شرایط کاری پرفشار 0 تا 140 درجه فارنهایت است. اما برای شرایط کاری کم فشار و برخی کاربردهای خاص، این ماده می‌تواند دماهای بسیار پایین تری را تحمل کند (تا 40- درجه فارنهایت و کمتر از آن)، همچنین فرمولاسیون‌های خاصی از پلی‌اتیلن نیز وجود دارد که می‌تواند در دماهای نسبتاً بالاتری به کار رود. آزمایش‌های گسترده و بکارگیری بسیار زیاد این لوله‌‌¬هادر محیط‌های بسیار سردا نشان داده است که این شرایط کاری تأثیر زیادی بر استحکام و خواص عملکردی لوله ندارد. بسیاری از رزین‌های پلی‌اتیلنی که در لوله‌های پلی‌اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه تنها در دمای استاندارد 73 درجه فارنهایت، بلکه در دماهای بالاتر مانند 140 درجه فارنهایت، مورد آزمون تنش قرار گرفته‌اند. عموماً لوله‌های پلی‌اتیلن نسبت به سایر مواد گرمانرمی مثل PVC در دماهای بالا، بیشترِ استحکامشان را حفظ می‌کنند. مواد پلی‌اتیلن تقریباً 50% از استحکامشان در دمای 73 درجه فارنهایت را در دمای 140 درجه فارنهایت حفظ می‌کنند در حالیکه PVC در 140 درجه فارنهایت، نزدیک به 80% از استحکامش در 73 درجه فارنهایت را ازدست می‌دهد. در نتیجه لوله‌های پلی‌اتیلن را می‌توان در بسیاری از کاربردهای لوله‌کشی در طیف گسترده‌ای از تغییرات دمایی مورد استفاده قرار داد.


ویژگی‌‌هاو مزایای پلی‌اتیلن بسیار گسترده است و برخی از مهم‌ترین خواص آن در پاراگراف‌های قبل تشریح شد. 


بسیاری از ویژگی‌های عملکردی لوله‌های پلی‌اتیلن، نتیجه مستقیم تلفیق دو خاصیت فیزیکی مهم لوله‌های پلی‌اتیلنی است که در فشارهای مختلف آزموده شده‌اند. این دو خاصیت شامل خاصیت چقرمگی و رفتار ویسکوالاستیک هستند. 

برای خرید و یا استعلام قیمت لوله های پلی اتیلن اینجا را کلیک کنید

لوله پلی اتیلن پلی اتیلن چرا لوله پلی اتیلن ؟ مزایای لوله پلی اتیلن

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi