en fa
en fa

اخبار و مقالات

قطره چکان و انواع آن

قطره چکان و انواع آن

آبیاری قطره ای از نظر کلی ، به معنای رساندن تدریجی ولی پیوسته آب و مواد غذایی به گیاه است.


تعریف آبیاری قطره ای :


آبیاری قطره ای از نظر کلی ، به معنای رساندن تدریجی ولی پیوسته آب و مواد غذایی به گیاه است ، به صورتی که همیشه رطوبت لازم و مواد مورد نیاز در خاک وجود داشته باشد و در اختیار گیاه قرار گیرد . قطره چکان ها در سیستم آبیاری قطره ای به نوعی خط حمله می  باشند و اگر از آنها به درستی محافظت نشود راندمان کل سیستم را پایین و حتی موجب خسارات فراوانی به گیاهان می شوند. ما در اینجا هفت دستورالعمل را آماده نموده ایم تا شما را در نگهداری از قطره چکان ها یاری رسانند.


قطره چکان


قطره چکان گسیلنده کوچکی است که از پلاستیک‌های با کیفیت ساخته می‌شود. دریپر بر روی لوله‌های پلی اتیلن نرم در فواصل مناسب نصب می‌گردد. آب با فشار تقریبا یک بار وارد قطره چکان شده و در فشار صفر به شکل قطرات پیوسته و با دبی کم در حدود ۱ تا ۲۴ لیتر در ساعت از قطره چکان خارج می‌شود.

انواع قطره چکان:


1. دریپر روزنه‌ای با سطح مقطع جریان ۰.۲ تا ۰.۳۵ میلی متر مربع
2. دریپر طولانی مسیر، با سطح مقطع نسبتا بزرگتر از ۱ تا ۴.۵ میلی متر مربع


انواع قطره چکان(براساس نوع اتصال به لترال):


1. روی خط؛ یعنی به کمک پانچ بر روی دیواره ی لوله نصب می شوند.
2. در خط که برای تعبیه قطره چکان به کمک دست یا دستگاه، لوله باید بریده شود.


انواع قطره چکان مورد استفاده در سیستمهای آبیاری:


· صفحه ای: در قطره چکان صفحه ای، چند صفحه بر یکدیگر منطبق بوده و هر کدام از این صفحات بر صفحات دیگر عمود میباشد که انطباق این صفحات عمود بر هم ، به قطره چکان ظاهری شبیه صندوق میدهد و آب وارد شده به قطره چکان ، دیواره های عرضی این صفحات را دور زده و سپس از حفره انتهایی و به صورت قطره ای خارج می شود.
· چند دهانه ای: در آبیاری باغات میوه و درختان ، نیاز به فشار و میزان بیشتری آب میباشد ، لذا در این موارد ، توصیه می شود از قطره چکان های چند دهانه ای استفاده شود . در این نوع از قطره چکان ، هر یک از دهانه ها ، متصل به لوله باریکی بوده که آب را تا فواصل چند متر انتقال می دهد. تعداد خروجی یا دهانه های این نوع از قطره چکان بین یک تا پنج عدد متغیر بوده و به این ترتیب برای آبیاری یک درخت ، به یک تا دو قطره چکان نیاز می باشد .
· دکمه ای: قطره چکان یا دریپر دکمه ای دارای دهانه ای کوچک به قطر کمتر از یک میلیمتر می باشد . برای استفاده از این نوع قطره چکان ، بر روی لوله های آبیاری ، سوراخهایی ایجاد شده و این قطره چکان ها بر روی این سوراخها تعبیه می شوند . آب جاری شده در لوله های ابیاری از دهانه ورودی قطره چکان یا دریپر وارد شده و از دهانه خروجی قطره چکان ، به صورت قطره به سطح خاک می ریزد .
این نوع از قطره چکان در میان سایر انواع آن ، ارزان تر بوده و همچنین نصب این قطره چکان نیز آسان تر می باشد .
· مجرای طولانی دار: در این نوع قطره چکان که عموما در مسیر لوله های فرعی آب قرار می گیرند ، آب پس از طی مسیر مارپیچ و طولانی ، از دریچه خروجی قطره چکان خارج و بر سطح خاک می ریزد. یکی از معایب این نوع قطره چکان احتمال انسداد مجراهای آن می باشد و از انجا که این نوع قطره چکان قابل تعمیر نمیباشد ، هزینه های نگهداری یا تعویض آن مقرون به صرفه نیست.
از مهم‌ترین معضلات قطره چکان ( دریپر )، گرفتگی آن می باشد. برای رفع گرفتگی قطره چکان باید سیستم آبیاری قطره‌ای را اسید شویی کرد. هدف از اسیدشویی، کاهش گرفتگی قطره چکان‌ها در آب‌هایی است که دارای مقدار زیادی کربنات کلسیم و منیزیم است. همچنین از اهداف دیگر اسید شویی، کاهش مقدار اسیدیته (PH) آب به منظور افزایش کارایی کلرزنی می باشد.
استفاده از آبیاری قطره ای برای آبیاری باغات در دنیا گسترش و تکامل زیادی یافته است. به طور مثال در خاک های لومی، برای درختان میوه مانند هلو، شلیل، گلابی، بادام و زردآلو تعداد ۴ تا ۶ عدد قطره چکان کفایت می کند. در حالیکه برای درختانی مانند گردو که دارای تاج بزرگ می باشند، ممکن است ۸ تا ۱۰ عدد قطره چکان مورد نیاز باشد.
در بعضی از باغات که با استفاده از یک ردیف قطره چکان، نوار مرطوب در مسیر درختان ایجاد می شود، باغداران در طول فصل آبیاری، لوله های فرعی را در دو طرف ردیف درختان جابجا می‌کنند.این کار، مخصوصا در مناطق خشک باعث صدمه دیدن درختان خواهد شد، زیرا با تغییر محل قطره چکان ها و خشک شدن خاک محل قبلی آن ها، تعدادی از ریشه های درختان با تنش کم آبی مواجه شده و خشک می شوند. از طرف دیگر، در محل جدید قطره چکان به علت مرطوب شدن خاک، ریشه های جدید تولید می شود که با صرف انرژی همراه است. لذا تغییر محل لوله کار درستی نمی باشد.
بهترین حالت آرایش قطره چکان که می تواند پایداری و رشد مناسب درخت را به همراه داشته باشد، آرایشی است که مساحت خیس شده متقارنی نسبت به تنه درخت ایجاد کند.


در انتخاب یک قطره چکان باید به مواردی توجه نمود که در زیر آمده است:


·  دامنه تغییرات دبی با توجه به حدود تغییرات ساخت
·  رابطه دبی – فشار قطره چکان که توسط شرکت سازنده ارایه می شود.
·  توان معادله دبی – فشار
·  دامنه مناسب فشار کارکرد
·  حساسیت به گرفتگی که بهتر است قطره چکان هایی انتخاب شوند که دارای خاصیت خود شویندگی باشند.
·  درصد سطح خیس شده
·  تغییرات مجاز فشار
·  سیستم تصفیه آب
·  هزینه

لوله پلی اتیلن پلی اتیلن چرا لوله پلی اتیلن ؟ مزایای لوله پلی اتیلن نوار تیپ آبیاری قطره ای لوله دریپردار قطره چکان و بابلر اتصالات آبیاری لوله لودن

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi