en fa
en fa

اخبار و مقالات

بررسی راهکارهای موجود برای بهبود پخش دوده

حضور دوده به بهبود خواص مکانیکی مانند مقاومت کششی و خمشی می انجامد. عملکرد دوده به نوع، میزان مورد استفاده و درجه پخش آن بستگی دارد  در این مقاله  راه کارهای بهبود پخش و توزیع دوده و عوامل موثر بر آن را برشمرده بهترین روش معرفی می گردد.

همواره سعی بر آن بوده تا در انتخاب مواد اولیه مورد استفاده در تجهیزات به گونه ای عمل شود که خواص مورد نیاز برای هر کاربرد به مدت طولانی حفظ شود .عمده تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه، در جهت کاهش هزینه های مربوط به تعمیر ، جایگزینی و حل مشکلات زیست محیطی بوده است  در این سال ها، صنعت لوله سازی نیز از این امر مستثنی نبوده و برای بهبود خواص مکانیکی ، حرارتی و نوری محصول نهایی تلاش های بسیاری انجام شده است .پلاستیک ها و فلزات ضد آب از حمله مواد قابل استفاده در این صنعت می باشند که به دلیل قیمت بالا و مقاومت شیمیایی پایین فلزات ، پلاستیک ها گزینه مناسبتری به شمار می روند. از جمله مزیت های دیگر پلاستیک ها، نسبت وزن به واحد حجم کم، مقاومت شیمیایی بالا و خواص مکانیکی مناسب آن ها است. پلی اتیلن سنگین از جمله پلاستیک هایی است که امکان استفاده  در این صنعت را دارد. اما برای افزایش مدت زمان کاربری مجاز و همچنین جلوگیری از تخریب آن در محیط می بایست مقاومت در برابر نور فرابنفش این پلیمر افزایش یابد. چرا که اگر پلی اتیلن سنگین به مدت زیاد در معرض اشعه ماورای بنفش قرار گیرد امکان شبکه ای شدن  شیمیایی یا تخریب زنجیره های آن وجود دارد . استفاده از دوده از جمله مهم ترین راه کارها برای افزایش مقاومت در برابر شرایط محیطی است که از پدیده های نامطلوب نام برده تا حد زیادی جلوگیری می کند دوده به عوان جاذب اشعه های موجود در طول گستره نور طبیعی عمل کرده و از نفوذ فوتون های با انرژی بالا به عمق پلاستیک ممانعت می کند . علاوه بر این، حضور دوده به بهبود خواص مکانیکی مانند مقاومت کششی و خمشی می انجامد. عملکرد دوده به نوع، میزان مورد استفاده و درجه پخش آن بستگی دارد  در این مقاله  راه کارهای بهبود پخش و توزیع دوده و عوامل موثر بر آن را برشمرده بهترین روش معرفی می گردد.

برای تهیه لوله های پلیمری مورد استفاده در صنعت آب و گاز، دو روش رایج وجود دارد. اولین روش، استفاده از آمیزه های خودرنگ که مستقیما قابل تبدیل شدن به لوله بوده و روش دوم، آمیزه سازی مستربچ مشکی با پایه پلیمری لوله که عمدتا این لوله ها از جنس پلی اولفین هستند. در تهیه مستربچ مشکی مورد استفاده در صنعت لوله سازی حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد دوده در پایه پلیمری استفاده می شود که به دلیل مقادیر زیاد دوده مصرفی اختلاط مناسب پلیمر و پرکننده در تهیه مستربچ های با کیفیت به شدت حائز اهمیت است . علاوه بر مشکلات ناشی از ماهیت شیمیایی دوده و تمایل ذرات آن به یکدیکر و کلوخه ای شدن، نوع دستگاه های اختلاط مورد استفاده در صنعت که عمدتا اکسترودرهای تک پیچه با توان  و ظرفيت اختلاط مشخص هستند، پخش دوده همواره با مشکلاتی همراه است. علی رغم عملکرد مطلوب دوده در پایداری  حرارتی و نوری پلی اولفین ها، میزان اثر بخشی آن به نوع، اندازه ذرات، ترکیب در صد و پخش آن در پایه پلیمری بستگی دارد.برای بررسی عملکرد دوده بر خواص نهایی محصول، نمونه هایی به این دو روش تهیه شدند که در ادامه  در خصوص آنها توضیح داده  خواهد شد

 - تهیه آمیزه لوله با استفاده از مستربچ مشکی: در ابتدا ۴۰ درصد وزنی دوده پودری در پلی اتیلن سنگین (HDPE)پخش شده و سپس در مرحله بعد با گرید مشابه HDPE مرحله قبل، در اکسترودر تک پیچه به گونه ای مخلوط می شود که ترکیب درصد نهایی دوده ۴ درصد وزنی باشد. در ادامه مقاله نمونه تهیه شده به این روش نمونه ۱ نامیده می شود

- تهیه آمیزه خودرنگ لوله: در این روش، دوده پودری با ۴ درصد وزنی کمک فرایند با HDPE در اکسترودر تک پیچه مخلوط شده و آمیزه نهایی تهیه شد. در ادامه مقاله ، نمونه تهیه شده به این روش نمونه 2 نامیده می شود .

 ادامه مقاله

برای اطلاع از قیمت روز لوله اینجا کلیک کنید

 

لوله پلی اتیلن

تماس با شرکت ایپاکو

تلفکس 28422514-021 ( 10 خط )

 موبایل 09128592975

 


 

دفتر مرکزی : تهران ، بلوار مرزداران ، خیابان ابراهیمی ، خیابان آرش ، کوچه الوند2 ، پلاک13 ، واحد5

 


ایمیل شرکت ایپاکو

iipaco@

info@ipa-co.com


ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
پنجشنبه ها
9:00 صبح الی 18:00 بعد از ظهر
جمعه ها
تعطیل میباشد

سفارشات روز جمعه، روز شنبه ارسال خواهد شد

logo-samandehi